CraftZone Malaysia - Malaysian Crafter Blogs

Monday, March 25, 2013

Types of Clay that i use~

Assalamualaikum

Want to know what kind of clay that i use? I'm using Du-Kit polymer clay. Bila saya kata polymer clay, that means clay ini perlu dibakar (masuk dalam oven). After bakar, baru clay ini akan mengeras dan kebaikan guna polymer clay ni, lebih menjimatkan masa. Oh yess. Kalau nak bandingkan dengan air dry clay la.


Since saya dah try a few jenis clay sebelum ini, akhirnya saya stick to Du-kit brand. Well, i think Dukit lagi flexible clay dia compared to other. That's my opinion. Keburukan? Manufacturer Dukit adalah di New Zealand..kemain jauh. So, raw clay yang sampai ke Malaysia sah-sah agak costly right? So, kalau korang rasa topper saya mahal ke, ape ke..itu semua nak tampung kos bahan. Plus! Kos pembuatan la kan... 5 jam straight untuk siapkan 1 topper only. Tapi kalau dah minat, beberapa jam pun tak kisah sangat. kikiki.

P/S: So maybe in future saya akan jual sikit clay Dukit ni. Doakan saya <3

List brand clay in Market:

  • Fimo
  • Premo
  • Sculpey
  • Kato Polyclay
  • and so on. 

0 comments: